"با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت"

ازدواج فاطمه زهرا


یکی از مسائل شیرین و خواندنی در زندگی معصومین ازدواج امیرالمومنین(علیه‌السّلام) و فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) است. تاریخچه ازدواج و خواستگاری بدین شرح است که پیش از امیرالمومنین(علیه‌السّلام) برخی از بزرگان و اشراف مهاجر و انصار مانند خلیفه اول و دوم، آمادگی خود را برای ازدواج با دختر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) اعلام کرده بودند و هر دو از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) یک پاسخ شنیده بودند و آن این که درباره ازدواج فاطمه(سلام‌الله‌علیها) منتظر وحی الهی است.

از این رو گروهی از بزرگان و اشراف به دنبال امیرالمومنین(علیه‌السّلام) رفتند و سرانجام او را در باغ یکی از انصار یافتند که با شتر خود مشغول آبیاری نخل‌ها بود، آنان روی به وی کردند و گفتند: اشراف قریش از دختر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) خواستگاری کرده‌اند و پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در پاسخ آنان گفته است که کار زهرا منوط به اذن خداست و ما امیدواریم که اگر شما از فاطمه(سلام‌الله‌علیها) خواستگاری کنی پاسخ مثبت بشنوی و اگر دارایی تو اندک است ما حاضریم تو را یاری کنیم.
امیرالمومنین(علیه‌السّلام) دست از کار کشید و راه خانه پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را که در آن وقت نزد «ام سلمه» بود، در پیش گرفت. هنگامی که در خانه پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را کوبید پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به ام سلمه فرمود: برخیز و در را باز کن که این کسی است که خدا و رسولش او را دوست دارند. ام سلمه می‌گوید: من در را باز کردم و علی بن ابی‌طالب(علیه‌السّلام) وارد شد و در محضر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نشست، اما حیا و عظمت محضر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) مانع از آن بود که سخن بگوید، لذا سر به زیر افکنده بود و سکوت بر مجلس حکومت می‌کرد. تا این که پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) سکوت مجلس را شکست و گفت: گویا برای کاری آمده‌ای؟
امیرالمومنین(علیه‌السّلام) در پاسخ گفت: پیوند خویشاوندی من با خاندان رسالت و ثبات و پایداریم در راه دین و جهاد و کوششم در پیش برد اسلام بر شما روشن است. پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: تو از آن چه که می‌گویی بالاتر هستی.
امیرالمومنین(علیه‌السّلام) فرمود: آیا صلاح می‌دانید که فاطمه را در عقد من در آورید؟
پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: پیش از شما افراد دیگری از دخترم خواستگاری کرده‌اند و من درخواست آنان را با دخترم در میان نهاده‌ام، ولی در چهره او نسبت به آن افراد بی‌میلی شدیدی احساس کرده‌ام. اکنون درخواست شما را با او در میان می‌گذارم، سپس نتیجه را به تو اطلاع می‌دهم.
پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) وارد اتاق فاطمه(سلام‌الله‌علیها) شد و فرمود: علی فرزند ابوطالب از کسانی است که فضیلت و مقام او در اسلام بر ما روشن است و من از خدا خواسته بودم که تو را به عقد بهترین مخلوق خود در آورد و اکنون او به خواستگاری تو آمده است، در این باره چه می‌گویی؟ در این هنگام فاطمه(سلام‌الله‌علیها) در سکوت عمیقی فرو رفت، ولی چهره خود را از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برنگرداند و کوچک‌ترین ناراحتی در سیمای او ظاهر نشد. رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از جای برخاست و فرمود: سکوت دخترم نشانه رضایت اوست.[۱]
حال سؤال این‌جاست که سنّ فاطمه(سلام‌الله‌علیها) در زمان ازدواج با علی(علیه‌السّلام) چقدر بوده است؟


سنّ فاطمه(سلام‌الله‌علیها) و على(علیه‌السّلام)  در زمان ازدواج:
درباره سن امیرالمومنین(علیه‌السّلام) در زمان ازدواج در میان مورخان اختلافی وجود ندارد. ایشان در سیزده رجب سال ۳۰ عام الفیل متولد شد. ده ساله بود كه پیامبر در چهل سالگى به پیامبرى مبعوث شد. سیزده سال همراه پیامبر در مكه و شعب ابى‌طالب به سر برد، دو سال بعد از هجرت با فاطمه(سلام‌الله‌علیها) ازدواج كرد؛ بنابراین سن ایشان در هنگام ازدواج ۲۵ سال بوده است.
همه مورخین، تاریخ ازدواج امیرالمومنین(علیه‌السّلام) با فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) را سال دوم هجرت دانسته و مشهورترین نظر در این باره، این است که در روز اوّل ذى‌الحجة بوده است.[۲]

با تمام کوشش‌هایی که مورخین در ثبت وقایع مربوط به پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) کرده‌اند؛ ولی با کمال تأسف درباره سال ولادت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) اطلاع دقیق و یقینی در دست نیست و نمی‌توان نظر قطعی را در این زمینه ابراز نمود. مورخان در این باره سال‌های گوناگونی را گفته‌اند که ده سال با یکدیگر اختلاف دارند. گزارشات آنان به سال پنجم پیش از بعثت تا سال پنجم پس از بعثت می‌انجامد و هجرت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در سال سیزده بعثت صورت گرفته است. بنابراین همه اقوال را می‌توان در سه قول زیر خلاصه و جمع بندی نمود:

۱. پنج سال پیش از بعثت: اکثر مورخان اهل سنت مانند «محمد بن سعد» ، «کاتب واقدی» در کتاب طبقات الکبری، سال تولد حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) را سال پنجم پیش از بعثت نوشته‌اند. بنابر این قول که بیشتر در نزد اهل سنت مشهور است، حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در ۵سال قبل از بعثت به دنیا آمد و در سال دوم هجرت با امیرالمومنین(علیه‌السلام) ازدواج كرد. بنابراین سن حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) هنگام ازدواج با امیرالمومنین(علیه‌السّلام) حدود نوزده سال بوده است.[۳]

۲. اوایل بعثت: برخی از بزرگان شیعه مانند «شیخ طوسی» و مورخ معروف «یعقوبی» و برخی از نویسندگان اهل سنت مانند «سیوطی» در تفسیر درَالمنثور و «حاکم نیشابوری» در المستدرک علی الصحیحین و «شمس الدین ذهبی» در ذیل المستدرک علی الصحیحین نوشته‌اند: میلاد حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) در همان سال بعثت و یا یکی دو سال پیش یا پس از آن اتفاق افتاد. بنا بر این قول، سن حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)در زمان ازدواج سیزده تا هفده سال بوده است.[۴]

۳. پنجم بعثت: برخی دیگر از بزرگان شیعه مانند «شیخ کلینی» در الکافی سال تولّد حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) را پنجم بعثت ذکر کرده‌اند.[۵] این قول در نظر شیعیان مشهور است. بنا بر این قول حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در سال پنجم بعثت به دنیا آمد و شش ساله بود كه مادرش خدیجه (سلام‌الله‌علیها) از دنیا رفت و در سال دوم هجرت با امیرالمومنین(علیه‌السّلام) ازدواج كرد. بنابراین سن حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) هنگام ازدواج با على(علیه‌السّلام)حدود نه یا ده سال بوده است.[۵]

به نظر می‌رسد سن فاطمه(سلام‌الله‌علیها)در زمان ازدواج نه و یا ده سال بوده باشد و ایشان ۵ سال پس از بعثت به دنیا آمده باشد. برای این نظر چندین شاهد وجود دارد که به دو مورد بسنده می‌کنیم:
۱. از آن‌جایی که فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) در زمان رحلت حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) کودک و خردسال بوده است و زمان رحلت ایشان را مورخین سال نهم پس از بعثت ذکر کرده‌اند، بنابراین سن فاطمه(سلام‌الله‌علیها) باید حدود ۵ سال باشد که ۵ سال پس از بعثت به دنیا آمده باشد؛ زیرا اگر ۵ سال قبل از بعثت به دنیا آمده بود سن ایشان در زمان رحلت مادر حدود ۱۳ و یا ۱۴ سال می‌شد، که اطلاق کودک برای ایشان در این سن امری بعید است.[۶]

۲. اکثر مورخین داستان معراج و کناره‌گیری پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) به مدت۴۰ روز و نامیده شدن فاطمه(سلام‌الله‌علیها) به القاب «انسیّه حورا» را به این زمان نسبت داده‌اند و از سوی دیگر می‌دانیم که معراج و کناره‌گیری پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) پس از بعثت اتفاق افتاده است، بنابراین باید گفت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) پس از بعثت به دنیا آمده باشد.[۷]

به هر حال زندگی مشترک حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها)و امیرالمومنین(علیه‌السّلام) از سال دوم هجری آغاز شد، تا سال۱۱ هجری (سال شهادت حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها)) ادامه داشت. بنابراین مدت زندگی مشترک و آسمانی تنها زوج معصوم عالم حدوداً نه سال می‌باشد.

 

................................................................................
پی‌نوشت:
[۱]. کشف الغمة، ج ۱، ص ۵۰؛ فروغ ابدیت، ص۵۰۵.
[۲]. مسارالشیعه (شیخ مفید)، ص ۱۷؛ بحارالانوار، ج ۹۱، ص ۱۹۲؛ وقایع الایام (شیخ عباس قمی)، ص ۱۰۶.
[۳]. طبقات الکبری، ج۸، ص۱۹؛ تذکره الخواص، ابن جوزی، ص۲۷۸.
[۴]. سیر اعلام النبلاء، ج۲، ص۱۱۹؛ المستدرک حاکم، ج۳، ص۱۶۱ و ۱۶۲؛ درَ المنثور، ج۵، ص۲۱۸.
[۵]. کافی، ج۱، ص۴۵۸؛ كشف الغمه،ج ۱, ص ۴۴۹؛ مناقب، ج ۳، ص ۳۵۷؛ بحار الانوار، ج ۴۳، ص۷.
[۶]. تاریخ یعقوبی, ج ۲, ص ۳۵.
[۷]. تفسیر فرات كوفی ، ص ۱۱۹؛ بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۸؛ کتاب فاطمة الزهرا(سلام‌الله‌علیها)صاحب ولایت کبری،۷۵؛ احقاق الحق, ج ۱۰، ص۵.





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه 26 شهریور 1394 | توسط : احمد داعی | نظرات()
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic