تبلیغات
صراط - از تو به یک اشارت
"با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت"


پیامبراسلام صلی الله علیه و آله خاتم پیامبران و بهترین خلق خدا بود. چنان جایگاه رفیعی نزد خداوند متعال دارد که پیروی و اطاعت از کلامش را مثابه کلام خود واجب نموده و فرمود: وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا، آن چه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید [و اجرا كنید]، و از آنچه نهی كرده خودداری نمایید؛[1] چرا که کلام رسول خدا، کلام خداست و قرآن این نکته را به خوبی بیان نموده و فرمود: وَمَا یَنطِقُ عَنِ ٱلْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ یُوحَى؛ و هرگز از روی هوی و هوس سخن نمی گوید، آنچه می گوید جز وحی كه به وی می شود، نیست.[2]

با این بیان، می بایست تمام توصیه ها و سفارش های رسول خاتم صلی الله علیه وآله را با دل وجان شنید و برای امتثال اوامرش لحظه ای درنگ ننمود. یکی از توصیه های آن حضرت، زیارت خود، فرزندان و نوادگانشان بوده و تا آنجا برای آن حضرت اهمیت داشته که فرمود: مَنْ زارَنی اَوْ زارَ اَحَداً مِنْ ذُرِّیَّتی، زُرْتُهُ یومَ الْقِیامَةِ فَاَنْقَذْتُهُ مِنْ اَهْوالِها؛[3] كسى كه من یا یكى از ذریه ام را زیارت كند روز قیامت به زیارت او می‌آیم و او را از هول و وحشت‌‏هاى آن روز مى‏‌رهانم.

آری، زیارت امامزادگان که ذریه های رسول خدایند، آنقدر برای پیامبرمان اهمیت دارد كه خود

به زیارت زائر فرزندانش رفته و آنها را از هول و هراس قیامت نجات خواهند داد. البته نباید تصور کرد که سفارش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تنها مربوط به زیارت خود و امامان معصوم علیهم السلام است و شامل امامزادگان و نوادگان اهل بیت علیهم السلام نمی شود، چرا که اولا ذریه شامل نسل و فرزندانِ فرزندان پیامبر نیز می شود و ثانیا پیامبر مهربان امت صلی الله علیه وآله فرمود: و کسی که فرزندان آن دو(حسن و حسین علیهماالسلام) را زیارت کند، گویا آن دو را زیارت نموده است.[4]

با این حساب، زیارت امامزادگان جلیل القدر، در واقع چیزی جز عبادت و بندگی خدا نیست، چرا که بندگی خدا یعنی اطاعت و گردن نهادن به خواست او. دستور پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نیز کلام خداست پس زیارت نیز که خواسته ایشان است،عبادت است و پاداش فراوانی نیز خواهد داشت.

اکنون هر که دل در گرو امتثال امر پیامبرخدا صلی الله علیه وآله دارد و می‌خواهد پیرو آیین و مکتب مقدس دین الهی آن انسان کامل باشد، بشتابد و فرصت زیارت بقاع متبرکه امامزادگان را غنیمت شمرده و از این فیض بزرگ بهره مند گردد.

البته مومن زرنگ و باهوش است. از این فرصت طلایی بهترین و بیشترین استفاده را می کند. از این رو با زرنگی تمام می تواند زیارت دائمی امامزادگان را در اولویت برنامه های دائمی خویش بگذارد، بستگان، دوستان و آشنایانش را نیز به این کار ترغیب نموده و حتی مسیر زیارت را برای دیگران نیز هموار نموده و یا با خود به زیارت اولیاء الهی می برد. البته جواب این زرنگی اش را هم خواهد گرفت. با این کار در پاداش زیارت آنان نیز شریک خواهد بود. چرا که پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: هر كس سنّت و قانون نیكى را بنیان گذارد پاداشش از آن اوست و نیز ثواب [همه] آنان كه تا روز قیامت بدان عمل مى‏كنند از آن اوست بى‏آنكه از ثواب خود آنان چیزى كاسته شود.[5]

اکنون تصور کنید کسی برای عمران و آبادی، نظافت و آراستگی بقاع متبرکه و حرم مطهر امامزادگان تلاش کند و یا با اقدامات فرهنگی و اجرای برنامه های مذهبی، باعث جذب مردم به این اماکن مقدس گردد، خدا چه اجر و پاداشی را نصیبش می کند، تنها خدا می داند.



پی نوشت:

[1] سوره حشر آیه 7

[2] سوره نجم آیات 3و4

[3] کامل الزیارات، ص 11

[4] فَمَنْ زَارَنِی بَعْدَ وَفَاتِی فَكَأَنَّمَا زَارَ فَاطِمَةَ وَ مَنْ زَارَ فَاطِمَةَ فَكَأَنَّمَا زَارَنِی وَ مَنْ زَارَ عَلِی بْنَ أَبِی طَالِبٍ فَكَأَنَّمَا زَارَ فَاطِمَةَ وَ مَنْ زَارَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ فَكَأَنَّمَا زَارَ عَلِیاً وَ مَنْ زَارَ ذُرِّیتَهُمَا فَكَأَنَّمَا زَارَهُمَا؛  پس کسی که مرا بعد از وفاتم زیارت کند، گویا فاطمه را زیارت نموده، و کسی که فاطمه را زیارت کند، گویا مرا زیارت کرده، و کسی که علی علیه السلام را زیارت کند، گویا فاطمه سلام الله علیها را زیارت نموده و کسی که حسن و حسین علیهماالسلام را زیارت کند، گویا علی علیه السلام را زیارت نموده و کسی که فرزندان آن دو را زیارت کند، گویا آن دو را زیارت نموده است.

 

[5] مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَیْئ »

پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «هر كس سنّت و قانون نیكى را بنیان گذارد پاداشش از آن اوست و نیز ثواب [همه] آنان كه تا روز قیامت بدان عمل مى‏كنند از آن اوست بى‏آنكه از ثواب خود آنان چیزى كاسته شود.» الكافی، ج۵ ص ۱۰






طبقه بندی: شرح حدیث، 
برچسب ها: زیارت، فلسفه زیارت امامزادگان، بقاع متبرکه، چرا باید به زیارت امامزادگان رفت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 24 اسفند 1395 | توسط : حسین ژولیده | نظرات()