تبلیغات
صراط - عدم پرداخت حق فقرا، گرفتاری قیامت
"با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت"




بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه
خداوند یک سری فرامین را حق خودش میداند و یک سری دیگر را حق مردم (فقرا)، پرداخت خمس و زکات از جمله آنهاست که درصورت وجوبشان بر شخص، باید از مال خود به فقرا پرداخت کند، وگرنه گرفتارحق الناس شده و در روز جزا باید حساب پس بدهد.

طلبکار خمس در قیامت
امام جعفرصادق(علیه‌السلام) می فرماید:«اَشَدُّ مایكونُ الناسُ حالاً یَومَ القیامَةِ اذا قامَ صاحبُ الخُمسِ فَقالَ: یا رَبِّ خُمسی؟[1]سخت‌ترین حالات خلق‌الله در روز قیامت زمانی است که طلبکار خمس سر بلند کرده و ندا کند: خدایا خمس من چه شد؟»
کسانی که خدا به آنها مکنتی داده، باید حواسشان به ادای خمس و زکات باشد تا در آنروزی که انسان سخت نیازمند رحمت پروردگار است؛ فراخ بال تر باشند، زیرا پرداخت حق بندگان خدا در حکم حق خداوند است. حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: «جَعَلَ اللهُ سُبحانَهُ حُقوقَ عِبادِهِ مُقَدَّمَةً لِحُقوقِهِ[2] خداوند سبحان حقوق بندگانش را مقدمة رسیدن به حقوق خود قرار داده است».

دو نکته قابل تامل
1ــ از آنجا که احترام به حقوق دیگران امری پسندیده است؛ ممکن است بعضی افراد فکر کنند که چون ما حق و حقوق هم را رعایت نموده و ...، پس کارمان خیلی خداییست، در حالی که رعایت حقوق دیگران، باید بخاطر کسب رضای خدا باشد تا آن اثر مطلوب را داشته باشد. «اِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ؛[بقره/277]همانا كسانى كه ایمان آورده و عمل‏هاى شایسته انجام داده و نماز را به‏ پا داشته و زكات پرداخته ‏اند، براى آنان در نزد پروردگارشان پاداشى در خور شأن آنهاست، و (در آخرت) نه بیمى بر آنهاست و نه اندوهى خواهند داشت».
آیه شریفه این پیام را به ما می دهد که اگر کمک کردن به دیگران ــ که نمودش بیشتر در کمکهای مالی (زکات و خمس) است ــ همراه با ایمان به خدا و عمل صالح (نماز و ...) باشد؛ امتیاز لازم را می گیرید.
ـ عدم رعایت حقوق دیگران، همانطور که در حق الناس وجود دارد (عدم خمس و زکات به مستحقان)، درحق الله هم وجود دارد. نماز وروزه گرچه حق الله است ولی هنگامی که کسی رفیق نماز خوانش را مورد تخریب قرار می دهد؛ این هم حق الناس است.

آنها که گرفتارحق الناس می شوند؛ اینگونه اند
کسانی که در فردای قیامت، گرفتار طلبکاران خمس و زکات واجب می شوند؛ در این دنیا حالشان، اینگونه بوده است: «وَ إِذا قیلَ لَهُمْ أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قالَ الَّذینَ كَفَرُوا لِلَّذینَ آمَنُوا أَ نُطْعِمُ مَنْ لَوْ یَشاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ‏ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ فی‏ ضَلالٍ مُبین‏؛[یس/47]و چون به آنها گفته شود از آنچه خدا به شما روزى كرده (به مستحقین) انفاق نمایید، كسانى كه كفر ورزیده‏ اند به كسانى كه ایمان آورده ‏اند گویند: آیا كسى را اطعام كنیم كه اگر خدا مى‏خواست به او طعام مى‏داد؟ (خدا خواسته كه او گرسنه باشد!) شما جز در گمراهى آشكارى نیستید». [3]
قارون زمان حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) همینگونه بود، هنگامی که به او گفته شد: «وَ ابْتَغِ فِیمَا ءَاتَئكَ اللَّهُ الدَّارَ الاَخِرَةَ وَ لَا تَنسَ نَصِیبَكَ مِنَ الدُّنْیَا وَ أَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْكَ؛[قصص/77]در آنچه خداوند به تو داده خانه آخرت را بطلب، و سهم خود را از (عمر و مال) دنیا فراموش مكن (و تحصیل آخرت كن) و (به دیگران) نیكى كن همان‏گونه كه خدا به تو نیكى كرده‏ است»؛ گفت: "جز این نیست كه این اموال از روى دانشى كه در نزد من است (دانش به تورات و كیمیاء و تجارت و كشاورزى) به من داده شده است" [4]
یعنی قارون گفت: من شب و روززحمت کشیدم تا این ثروت را بدست بیارورم حالا آن را تقدیم فقیر فقراکنم؟ آنها هم مثل من زحمت بکشند.
یکی از دلایلی که بعضی خمس و زکات واجبشان را نمی دهند؛ ادعای " پس زندگی خودم چه می شود" و از این قبیل حرفهاست.بعضی افراد، مثل قارون، پولداری خود را به خود نسبت می دهند، در حالی که اگر در همان حال و شرایط، یک سال، ورشکست شوند و ضرر ببینند؛ شروع به گله گزاری و شکایت از خدا می کنند.
ذکر این نکته هم ضروریست که گذشتن از مال و دارایی و پرداخت خمس و زکات، به همین راحتی نیست. خدا می فرماید: «إِنَّما أَمْوالُكُمْ‏ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظیم‏؛[تغابن/15]جز این نیست كه اموال و فرزندانتان (به سبب آن كه زینت دنیایند و شما را به خود مشغول مى‏دارند) وسیله آزمایش (شما) هستند، و خداست كه در نزد او پاداشى بزرگ است». [5]
تنها کسانی از این آزمایش (آزمایش به اموال) سربلند بیرون می آیند که به فکر پرداخت حق فقیران از مال خود، و گرفتار نشدن در آن دنیا هستند.

سخن آخر
خیلی از افراد متمکن، در فردای قیامت به سبب عدم پرداخت خمس و زکات، از جانب فقرا بدهکار محسوب شده و باید پاسخگو باشند. اموال و دارایی انسان، فتنه و آزمایشی بزرگ است، و کسانی از این آزمایش سربلند بیرون می آیند که در این دنیا حق مستحقان را رعایت نموده و حق الناسی از این بابت بر گردن نداشته باشند.

پی نوشتها
1ــ بحارالانوار ج93 ص193
2ــ شرح جمال خوانساری بر غرر الحکم، الفهرست ج7، ص77
3ــ ترجمه مشکینی ص443
4ــ آیه 78 قصص، همان ص395
5ــ همان ص557





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه 27 خرداد 1395 | توسط : احمد داعی | نظرات()