تبلیغات
صراط - روزه و آثار مثبت برای فقرا..
"با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت"

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان خالی از لطف نیست ابهامی را که در رابطه با یکی از فلسفه‌های روزه مطرح می‌شود را پاسخ دهیم و آن اینکه اگر فلسفه روزه برای این است که اغنیاء با رنج گرسنگی فقرا آشنا شوند پس چرا روزه بر تهیدستان هم واجب است آنها که دیگر با رنج گرسنگی آشنا هستند؟
در پاسخ به این ابهام باید گفته شود که هرچند یکی از اهداف و حکمت‌های وجوب روزه و روزه‌داری، همدردی با فقرا و آشنایی با رنج گرسنگی است، اما حکم روزه بر اساس حکمت‌های متعددی از جانب خداوند متعال وضع‌شده است که به بخش از آنها در دو مطلب «ابعاد اخلاقی و عرفانی روزه» و «روزه عامل عدالت اجتماعی و تندرستی» اشاره کردیم، چه اینکه اگر فلسفه روزه منحصر در همین تحمل گرسنگی و تشنگی و همراهی با محرومین بود دیگر لزومی نداشت خود فقرا روزه بگیرند لذا برای رفع این شائبه حکمت‌های‌ دیگری را که در آیات و روایات ائمه معصومین (علیهم‌السلام) ذکر شده است را بیان می‌کنیم.
1- روزه موجب وسعت رزق و رفع فقر و تنگدستی می‌شود کما اینکه در روایات اسلامی آمده شخصی خدمت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شرفیاب شد و عرض کرد یا رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فقیر و تهیدستم، حضرت برای رفع فقر فرمودند: «صُمْ و تَصَدَّقْ [1] روزه‌بگیر و صدقه بده».
2- روزه باعث سلامت جسم می‌شود. در طب امروز و گذشته اثر معجزه‌آسای امساک در درمان انواع بیماریها به ثبت رسیده در اثر روزه زائده‌های بدن ذوب‌شده و دستگاه گوارش که حساس‌ترین سیستم بدن انسان می‌باشد استراحت نیمه‌وقت در آن ماه می‌نماید، در راستای این حقیقت که: معده خانه تمامی دردها است و امساک بالاترین داروها، دانشمندی به نام «الکسی سوفورین» بیش از بیست و سه مرض را برشمرده که به‌وسیله روزه مداوا می‌شود. [2]
3- روزه باعث از بین رفتن رذائل اخلاقی می‌شود و روح تقوی و پرهیزگاری را در انسان پرورش می‌دهد قرآن می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون [بقره/ 183]  ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روز بر شما نوشته شد، همان‌گونه که بر پیشینیان از شما نوشته‌شده، تا پرهیزگار شوید».
4- روزه باعث کنترل و شکسته شدن شهوت می‌شود امام رضا (علیه‌السلام) می‌فرماید: «ما فیه من الأنکسار عن الشهوات [3] از آثار روزه این است که شهوات را تقلیل می‌دهد».
5- موجب اخلاص می‌شود، پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «الصیام ابتلاء لأخلاص الخلق [4] روزه موجب اخلاص و پاکی مردم می‌شود».
علاوه بر اینها حکمت‌ها و فلسفه‌های بسیار دیگری در روایات اسلامی برای روزه ذکرشده است. پس اینکه روزه بر تهیدستان و فقراء واجب است به علت جنبه‌ها و فواید بی‌شمار دیگر روزه است، افزون بر اینکه روزه عبادت پروردگار است و ما روزه را نه به خاطر فوائد آن بلکه به خاطر اطاعت فرمان خدای متعال انجام می‌دهیم، که اگر روزه به‌قصد اطاعت امر خداوند نباشد، بلکه صرفاً به دلیل آثار و فواید آن باشد، عبادتی باطل است.
پس چه خوب است که در ماه مبارک رمضان مؤمنین چه فقیر و چه غنی با توجه به فلسفه‌های متعدد روزه تمام اعضا و جوارح خود را از حرام دورنگه داشته و با اخلاص، توکل و توسل به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و عمل به دستورها و احکام قرآن کریم و دوری از گناهان، انجام توبه نصوح و واقعی، عبادت، شب‌زنده‌داری، درک فضیلت شب قدر و عبادات دیگر فضیلت ماه مبارک رمضان را درک و از آن در راستای رسیدن به کمال استفاده را ببرند تا در این ماه به‌گونه‌ای خودسازی شود که با اتمام ماه مبارک تأثیر و فواید آن در روح و جانمان نهادینه‌شده و اثر آن تا ماه رمضان آینده سال بعد پایدار و ماندگار باشد.

------------------------------------
پی‌نوشت:
[1]. وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، محمد، باب استحباب الصوم عند النزول الشدة، قم، آل البیت، 1409ق، ج10، ص408.
[2]. تفسیر نمونه، مكارم شیرازی، ناصر، تهران، دارالكتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1375، ج 1، ص 633.
[3]. وسائل الشیعه، همان، ج2، ص73.
[4]. نهج البلاغه، سید رضی، حکمت 244  محقق: فیض الاسلام.





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه 20 خرداد 1395 | توسط : احمد داعی | نظرات()