تبلیغات
صراط - حکم خمس بر حقوق جانبازان
"با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت"
خمس حقوق جانبازان

از جمله دغدغه های هر حکومت و دولتی رسیدگی به حال فقرا و مستضعفین می‌باشد. اسلام نیز كه مكتبى جامع و اجتماعى است، براى فقرزدایى و حل مشكل محرومان جامعه، طرح‌هایى را ارائه داده كه یكى از آنها، مسئله خمس است.
خمس، نوعى تعدیل ثروت است كه انسان با اراده خود و با قصد قربت، براساس ایمانى كه دارد و اعتمادى كه به او مى‏ شود، درآمدهاى خود را بررسى و هزینه متعارف زندگى خود را از آن كاسته و بیست درصد از سودى كه مازاد بر هزینه زندگى سالانه او است، به عالم‏ترین، متّقى‏ترین و بى ‏هوس‏ترین افراد مى ‏پردازد تا او همچون وكیلى مورد اعتماد، در آنچه به صلاح جامعه مى ‏بیند، هزینه كند.
این تعدیل ثروت از طریق خمس و زكات، امرى واجب است، ولى اسلام براى تعدیل ثروت راههاى غیر الزامى دیگرى نیز از قبیل وقف، هبه، صدقه، انفاق، وصیّت، كفّاره، نذر، عهد، ایثار و قرض‏الحسنه، قرار داده است.
در آیات و روایات بسیاری اشاره به مساله خمس شده است:
«وَ اعلَموا أنّما غَنِمتُم مِن شَى‏ءٍ فَاِنّ لِلّهِ خُمُسَه و لِلرَّسولِ ولِذِى القُربى‏ وَ الیَتامى‏ والمَساكینِ وابنِ السَّبیلِ اِن كُنتُم آمَنتُم بِاللّه [انفال/41] اگر به خدا ایمان دارید، بدانید هر چه را به عنوان غنیمت بدست مى‏آورید، بى تردید یك پنجم آن براى خدا و رسول و خویشان و یتیمان و درماندگان و در راه ماندگان است».
همچنین روایات بسیاری در مورد پرداخت خمس و آثار و فوائد آن از معصومین نقل شده است. که به یک مورد اشاره می‌گردد:
امام كاظم (علیه السلام) فرمود:
«خمس مالتان را بدهید تا رزق شما حلال شود، سپس فرمود: این كلام سختى است كه جز افراد با ایمانِ امتحان شده، تحمّل آن را ندارند». [1]
بر این اساس وجوب خمس از ضروریات اسـلام اسـت و انکار آن اگر به انکار رسالت یا تکـذیب پیـامبر اکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) یا وارد کردن نقصی به شریعت منجر شود باعث کفر و ارتداد است.

در رساله مراجع عظام تقلید مواردی را که خمس به آنها تعلق می‌گیرد بدین شرح می باشد:
خمس در هفت چیز واجب است:
1. درآمد (منافع کسب و کار).
2. معدن.
3. گنج.
4. مال حلال مخلوط به حرام.
5. جواهراتی که با غواصی از دریا به دست می‌آید.
6. غنایم جنگی.
7. زمینی که کافر ذمی از مسلمانان می‌خرد. [2]
یکی از موارد پر کاربرد و مبتلابه پرداخت خمس درآمد می‌باشد.
معنای درآمد چیست؟
منظور از درآمد در این جا، مال و ثروتی است که از راه فعالیتهای اقتصادی به دست می‌آید، و به اصطلاح عنوان کسب در آن دخالت دارد.
انواع درآمد:
1. درآمد کشاورزی که از راه فعالیتهای کشاورزی به دست می‌آید.
2. درآمد بازرگانی که از راه فعالیتهای تجاری و بازرگانی به دست می‌آید.
3. درآمد املاک که از راه اجاره‌ی اعیان به دست می‌آید، مثل درآمدی که از راه اجاره‌ی سرمایه‌های مستغلاتی از قبیل خانه، اتومبیل و مانند آن یا تولیدی از قبیل دستگاه تراش فلزات، ماشین جوراب بافی و مانند آن به دست می‌آید.
4. درآمد حقوقی که افراد از راه اجاره‌ی نفس (خدمات) دریافت می‌دارند، مثل حقوق و مزدی که استاد با تدریس یا مهندس با فعالیتهای فنی یا کارگر با کارهای ساده دریافت می‌دارد، و همچنین هر فرد دیگری که نیروی انسانی خود را در اختیار دیگری می‌گذارد و در برابرش مزد و حقوق می‌گیرد. [3]
نکته‌ای که اینجا باید به آن پرداخته شود بمناسبت روز جانباز اینکه بنیاد شهید به جانبازان گرامی حقوقی را ماهیانه می‌پردازد. حال سوالی که ایجاد می‌گردد اینکه آیا این حقوقی که جانبازان گرامی از بنیاد شهید دریافت می کنند هم خمس تعلق می‌گیرد؟ یا پولی را که به خانواده‌ی این بزرگواران در قبال پرستاری از این عزیز را می‌پردازند به آنهم خمس تعلق می‌گیرد؟
مقام معظم رهبری در این مورد می‌فرمایند:
«آنچه که بنیاد جانبازان به جانبازان عزیز هدیه می‌کند اگر در مقابل کار نباشد، خمس ندارد و اگر در مقابل کار و یا طبق قانون استخدام باشد چنانچه از مخارج سال اضافه آید خمس دارد و حقوقی که جهت پرستاری به همسر ایشان می‌دهند اگر در قبال کار پرستاری باشد (که اگر پرستاری نکند نمی‌دهند) چنانچه از مخارج سال اضافه آید خمس دارد و در غیر این صورت خمس ندارد». [4]
بر اساس مطالعاتی که بر روی قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران [5] انجام گرفته شده است. اینطور به نظر می‌آید که خمس شامل حقوق جانبازان گرامی نمی‌گردد. چون تمامی حقوق و مزایا در قبال قانون کار و استخدامی کشور بوده ولی این حقوق و مزایا را نمی‌توان به عنوان حقوق محسوب کرد ولی اگر این حقوق در قبال کاری باشد که آنها انجام دهند، خمس تعلق می‌گیرد. همچنین حقوقی را که در قبال حق پرستاری به خانواده‌ی این بزرگواران تعلق می‌گیرد چون اگر پرستاری کنند حقوق دریافت می‌کنند و گرنه چیزی به آنها تعلق نمی‌گیرد را نیز می‌توان از موارد درآمد محسوب نمود که اگر درمورد خانواده‌ی آنها و پولی را که در قبال فعالیت خود جانبازان دریافت می‌کنند، مازاد درآمد سال باشد، باید خمس آن را پرداخت گردد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
[1]. «لَقَدْ یَسَّرَ اللَّهُ‏ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَنَّهُ رَزَقَهُمْ خَمْسَةَ دَرَاهِمَ وَ جَعَلُوا لِرَبِّهِمْ وَاحِداً وَ أَكَلُوا أَرْبَعَةً حَلَالًا ُمَّ قَالَ هَذَا مِنْ حَدِیثِنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا یَعْمَلُ بِهِ وَ لَا یَصْبِرُ عَلَیْهِ إِلَّا مُمْتَحَنٌ قَلْبُهُ لِلْإِیمَان»، شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، ج9، ص485، مؤسسة آل البیت علیهم السلام - قم، چاپ: اول، 1409 ق.
[2]. سایت نشر آثار مقام معظم رهبری.
[3]. همان.
[4]. همان
[5]. سایت ایثار.




داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : جمعه 17 اردیبهشت 1395 | توسط : احمد داعی | نظرات()