تبلیغات
صراط - عیدی هم مگر خمس دارد
"با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت"



 

خمس هدیه

یکی از سنت های خوب عید نورورز، عیدی دادن بزرگتر ها به کوچک تر ها است. اصل هدیه دادن در روایات ما بسیار توصیه شده است.
رسول خدا (صلی الله و علیه و آله) فرمودند: «تَهَادَوْا فَإِنَ‏ الْهَدِیَّةَ تَسُلُ‏ السَّخَائِمَ‏ وَ تُجْلِی ضَغَائِنَ الْعَدَاوَةِ وَ الْأَحْقَادِ [۱] براى یكدیگر هدیه ببرید؛ زیرا هدیه بد خواهى ها را [از دل ها ]بیرون مى كشد و كینه هاى دشمنى و نفرت ها را برطرف مى كند».
خوب می بینیم رسول خدا در این کلام چه آثار و برکاتی برای هدیه دادن ذکر فرمودند. 
امروزه بشر دنبال کسب محبوبیت و بدست آوردن دل های مردم هست و شاید در این مسیر به خیلی از کار ها دست بزنند ولی به این توصیه مهم که در کلام معصومین فروان ذکر شده، توجه نمی کنند. امیر المونین (علیه السلام) فرمودند: «ألهدیّة تجلب‏ المحبّة [۲] هدیه باعث جلب محبت می شود». پس برای بدست اوردن توجه و محبت دیگران بهترین راه هدیه دادن است و لازم به تذکر است بدانیم که در روایات مقداری و حجمی برای هدیه ذکر نشده، پس هدیه می تواند یه شی با قیمت نه چندان گران باشد.
اصل بحث درباره پس انداز عیدی ها و هدایای رسیده از دیگران است. آیا هدایا و عیدی هایی که جمع می کنیم یا به دلایلی نمی خواهیم خرجشان کنیم اگر به سال خمسی برسد یا خرجش نکنیم، شامل سال خمسی می شود؟

حضرت آیت الله خامنه ای

س: آیا هبه و هدیه عید (عیدی) خمس دارد؟
ج: هبه و هدیه خمس ندارد، هرچند احوط این است که اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن پرداخت شود.[۳]

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

س: آیا هدیا خمس دارد؟
ج: بنابر احتیاط واجب خمس دارد. [۴]

حضرت آیت الله وحید خراسانی:

اگر از غیر كسب مالى به دست آورد، مثلا چیزى به او ببخشند، در صورتى كه آن بخشیده شده قدر و قیمت معتنا بهى نزد مردم داشته باشد و از مخارج سالش زیاد بیاید، خمس آن را باید بدهد.[۵]

آیت الله بهجت:

اگر از غیر كسب مالى به دست آورد، مثلاً چیزى به او ببخشند یا جایزه بدهند، یا این كه از راه وصیت یا نذر شخصى یا عمومى یا وقف، چیزى به او برسد، اگر از مخارج سالش زیاد بیاید، بنابر احتیاط واجب باید خمس آن را بدهد.[۶]

حضرت آیت الله سیستانی:
اگـر از غـیـر كـسب مالى به دست آورد، مثلا چیزى به او ببخشند، چنانچه از مخارج سالش زیاد بیاید، خمس آن را باید بدهد.[۷]

---------------------------------------------
پی نوشت:
[۱]. الكافی، كلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق‏، تاریخ وفات مؤلف: ۳۲۹ ق‏، محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، موضوع: كتب اربعه‏، زبان: عربى‏، تعداد جلد: ۸، ناشر: دار الكتب الإسلامیة، مكان چاپ: تهران‏، ج۵، ص۱۴۳.
[۲]. غرر الحكم و درر الكل، تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، تاریخ وفات مؤلف: ۵۵۰ ق‏، محقق / مصحح: رجائى، سید مهدى‏، موضوع: گوناگون‏، زبان: عربى‏، تعداد جلد: ۱، ناشر: دار الكتاب الإسلامی‏، مكان چاپ: قم‏، ص ۲۹.
[۳]. سایت حضرت آیت الله خامنه ای.
[۴]. سایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی.
[۵]. توضیح المسائل آیت الله وحید خراسانی، مسئله ۱۷۷۰. 
[۶]. رساله عملیه آیت الله بهجت، خمس، منفعت کسب، مساله۱۵۹.
[۷]. توضیح المسائل آیت الله سیستانی، مسئله ۱۷۶۲. 





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 9 فروردین 1395 | توسط : احمد داعی | نظرات()