تبلیغات
صراط - ازدواج هابیل و قابیل چگونه بوده است؟
"با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت"
کیفیت ازدواج فرزندان آدم علیه السلام

می‌دانیم که طبق آیات و روایات، نسل فعلی بشر به حضرت آدم(علیه‌السلام) بر می‌گردد؛ از بسیاری از آیات قرآن کریم برداشت می‌شود که خداوند سبحان، حضرت آدم را بدون پدر و مادر و از «گِل» آفرید. قرآن در این باره می‌فرماید: «إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ طین [ص/ ۷۱] پروردگارت به فرشتگان گفت: من بشرى را از گل مى‏‌آفرینم». امّا سخن در این‌ است که تکثیر نسل فرزندان حضرت آدم(علیه‌السلام) به چه نحو بوده است؟ در همین راستا معاندین و دشمنان دین مقدس اسلام، از این فرصت استفاده کرده و شبهه‌ای را مطرح کرده و می‌گویند: «ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩﻡ ﻭ ﺣﻮّﺍ ﺑﺎ ﭼﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﮐﺮﺩﻧﺪ؟ ﺍﮔﺮ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﺁﯾﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺸﺮﯾﺖ حرام‌زادهﻫﺴﺘﻨﺪ؟».[۱]

در پاسخ به این شبهه بایستی احتمالات نحوه‌ی تکثیرِ نسلِ حضرت آدم(علیه‌السلام) را بررسی کنیم؛ درباره چگونگی تکثیر نسل حضرت آدم(علیه‌السلام) و ازدواج فرزندان حضرت آدم(علیه‌السلام) چند احتمال وجود دارد:
اول اینکه فرزندان حضرت آدم(علیه‌السلام) با هم ازدواج کرده باشند. یعنی ازدواج خواهر و برادر با یکدیگر صورت گرفته باشد تا نسل آدم گسترش یابد.
احتمال دوم این‌است که فرزندان آدم با کسانی غیر از خواهر و برادر خود ازدواج کرده باشند. مثلا به این صورت که از نسل‌های پیش از آدم کسانی مانده باشند که فرزندان آدم با آن‌ها ازدواج کرده باشند.[۲]
احتمال سوم این است که فرزندان آدم با حوریان بهشتی یا جنّ‌ها ازدواج کرده باشند، دسته‌ای از احادیث تصریح دارند که فرزندان حضرت آدم(علیه‌السلام) با هم ازدواج نکرده‌‏اند، ‏بلکه آن‌ها با حوریانی که خداوند از بهشت فرستاد، ازدواج کردند.[۳]

از بین این احتمالات تنها احتمال اول از جانب عدّه‌ای از علما، نظیر علامه طباطبایی برگزیده شده است و آیه ذیل را دلیل بر آن گرفته‌اند: «یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذی خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثیراً وَ نِساءًا [نساء/۱] اى مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید! همان كسى كه همه شما را از یك انسان آفرید و همسر او را (نیز) از جنس او خلق كرد و از آن دو، مردان و زنان فراوانى (در روى زمین) منتشر ساخت.»


مطابق این آیه تکثیر نسل از آدم و حوا (منهما) بوده است و کس دیگری بیان نشده از همین رو گفته‌اند که این آیه دلیلی بر ازدواج خواهر و برادری در آن زمان بوده است. همچنین این مطلب در احادیث متعددی بیان شده است؛ در روایتی امام سجّاد(علیه‌السلام) در گفت‌وگویى که با مردى قرشى داشته می‌فرماید: «هابیل با لوزا خواهر همزاد قابیل ازدواج کرد و قابیل با اقلیما، همزاد هابیل»، مرد قرشى پرسید: آیا هابیل و قابیل خواهران خود را حامله کردند؟ امام فرمود: «آرى!».
آن مرد عرضه داشت: این‌که عمل مجوسیانِ امروز است.
حضرت فرمود: «مجوسیان اگر این کار را می‌کنند و ما آن را باطل می‌دانیم، براى این است که بعد از تحریم خداوند متعال، این عمل را انجام می‌دهند». آن‌ گاه امام سجاد(علیه السلام) اضافه نمود: «منکر این مطلب نباش براى این‌که درستى این عمل در آن روز و نادرستیش در امروز حکم خداست که چنین جارى شده، مگر خداى تعالى همسر آدم را از خود او خلق نکرد؟ در عین حال می‌بینیم که او را بر وى حلال نمود، پس این حکمِ شریعتِ آن روزِ فرزندان آدم(علیه‌السلام) و خاصّ آنان بوده و بعدها خداى تعالى حکم حرمتش را نازل کرد».[۴]

در توضیح روایت شریفه عرض می‌کنیم؛ در آن‌زمان هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند متعال نازل نشده بود؛ و چون راهی برای بقای نسل بشر غیر از این راه نبود، از این جهت ازدواج آنان با یکدیگر جایز بوده؛ دستگاه قانون‌گذاری از آن خداست «اِنِ الْحُکْمُ اِلاّ لِلَّهِ»[انعام/۵۷] حکم تنها از آن خداست». چه اشکالی دارد که بطور موقّت برای گروهی از راه ضرورت این‌گونه ازدواج در آن زمان بلامانع و مباح باشد و برای دیگران و بعد از آن جریان تحریم ابدی شود؟

ضرورت تکثیر نسل آدم(علیه‌السلام) نیز می‌تواند دلیلی برای اجازه خدای متعال نسبت به این مساله باشد. علامه طباطبایی در این باره می‌نویسند: «چه مانعى دارد كه یك عمل را در زمانی خاص جایز كند، و در زمان بعدی حرام کند. در روزى كه جز تجویزش چاره‌‏اى نیست، جایز باشد و در زمان دیگر كه این ضرورت در كار نیست، حرام باشد. ازدواج خواهر و برادر را در روزگارى كه تجویزش باعث شیوع فحشا و جریحه‌دار شدن عفت عمومى نمى‌‏شود، تجویز كند و در روزگارى دیگر كه باعث این محذور مى‏‌شود، تحریم كند. شیوع فحشا به‌وسیله ازدواج خواهر و برادر در زمانى است كه جامعه مملوّ از جمعیّت باشد؛ امّا در روزگارى كه(در تمامى روى زمین) غیر از چند پسر و چند دختر از یك پدر و مادر وجود ندارند و از سوى دیگر مشیّت خداى تعالى تعلّق گرفته كه همین چند تن را زیاد كند، و افرادى بسیار از آنان منشعب سازد، دیگر عنوان فحشا بر چنین ازدواجى منطبق نمی‌شود».[۵]

حاصل سخن اینکه فرزندان حضرت آدم(علیه‌السلام) حلال زاده هستند، چون هنگام ازدواج فرزندان حضرت آدم(علیه‌السلام) حکم تحریم ازدواج خواهر و بردار تشریع نشده بود، لذا ازدواج آن‌ها با یکدیگر جایز بود؛ در ثانی چه اشکال دارد که بطور موقّت برای گروهی از راه ضرورت این‌گونه ازدواج در آن زمان بلامانع و مباح باشد، چون راهی برای بقای نسل بشر غیر از این راه نبود، از این جهت ازدواج آنان با یکدیگر صورت گرفته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱]. منبع
[۲].
قبل از حضرت آدم موجودات بسیاری بر روی کره زمین زندگی کرده‌اند از جمله موجوداتی شبیه انسان که به آنها نسناس گفته شده است. به این لینک رجوع کنید
[۳]. شیخ صدوق، علل الشرائع، کتاب فروشی داوری، قم، چاپ اول، ۱۳۸۵ش.
[۴]. احتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۴۴ و بحارالانوار، ج ۱، ص ۲۲۶.
[۵]. ترجمه تفسیر المیزان، ج‏۴، ص: ۲۳۰.





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه 12 اسفند 1394 | توسط : احمد داعی | نظرات()