"با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت"
عادی شدن گناه

یکی از گناهانی که امروزه شیوع پیدا کرده و تقریبا انجام آن امری عادی شمرده می شود و قبح آن از بین رفته است، ارتباط با نامحرم است. به طوری اگر کسی دوست پسر یا دوست دختر نداشته باشد جای تعجب است.
کسانی که به این رابطه دامن می زنند و به ندای هوای درون خود پاسخ می دهند. کسانی که با اشاره شیطان می لغزند و خود را در دامن نامحرم می بینند، در توجیه این رابطه نباید بگویند که فرقی بین دوستی با همجنس یا غیر همجنس نیست، چرا که اگر فرقی بین این دو نوع ارتباط  نبود خالق انسان ها و نمایندگان او از این نوع رابطه نهی نمی کردند.
وقتی خدای حکیم به کاری امر می کند یقینا برای انسان دارای مصلحت است و اگر هم از چیزی نهی کرده مسلما انجام آن به ضرر انسان است.
خداوند در قرآن به پیامبر می فرماید «به مومنین بگو به دیده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه این براى آنان پاكیزه ‏تر است زیرا خدا به آنچه مى‏ كنند آگاه است.» [نور۳۰]
اگر خدا چیزی را حلال کرد و چیزی را حرام به خاطر این نیست که خودی نشان بدهد و دستورات خود را به رخ بندگان بکشد، بلکه فقط و فقط به خاطر صلاح و فساد بندگان است.
اما این بنده نمک نشناس خود خدایی کرده و هرطور می پسندد عمل میکند خواه رب العالمین بپسندد یا نپسندد. البته این هم از هنر نفس است که زشتی را زیبا جلوه می دهد «سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا [یوسف۸۳] نفس شما امرى [نادرست] را براى شما آراسته است.»
بله؛ زیبا جلوه دادن این نوع روابط و هر گناهی از کارهای نفس است و توجیهاتی که هم برای انجام این گناه می شود به خاطر این است که کسانی که دنبال دوستی با نامحرم هستند این رابطه را زیبا می بینند، غافل از اینکه باطن گناه سم است و چون انسان به این حقیقت نرسیده به ظاهر زیبا اکتفاء می کند و غافل می شود.
البته در این میدان شیطان هم بیکار نیست و تسهیلات این روابط را فراهم می کند. و شیفتگان ابلیس هم به امامت او درحرکت بسوی بیراه اند.  
خدایی که صراحتا فرمود از شیطان تبعیت نکنید.«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ وَمَن یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ [نور۲۱] اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید پاى از پى گام هاى شیطان منهید و هر كس پاى بر جاى گام هاى شیطان نهد [بداند كه] او به زشت كارى و ناپسند وا مى ‏دارد.» اما انسان به خاطر کامیابی و لذت جویی فرمان الهی را فراموش کرده و چشم به روی این آیات بسته و فقط مظاهر شیطانی را می بیند.
انسان عاقل اگر کاری انجام می دهد عواقب آن را بررسی می کند. لازم است کسانی که به دنبال ناموس مردم هستند بدانند این عمل و رابطه نزد خدا چه جایگاهی دارد و فرجام آن به کجا می انجامد. به عنوان نمونه در روایتی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «اگر سر یک مرد مسلمان را با سوزن سوراخ کنند، بهتر از این است که وی بدن یک زن نامحرم را لمس کند.» [۱]
قطعا نگاه آلوده دارای مضراتی است که صاحب شریعت اینگونه می فرماید. البته روایات در این باب فراوان است. اما اگر کسی بدون توجه به این بیانات نورانی همچنان مرکب شیطان بوده و افسارش به دست هوای نفسش باشد مطمئن باشد که اعمال چو مار و کژدمش...مار و کژدم گردد و گیرد دمش.
پیامبر خدا (صلوات الله علیه و آله) عذاب سخت الهی را در انتظار کسانی می­ داند که به زنان نامحرم بی­ محابا نگاه کنند و هرگز از عواقب آن پروایی ندارند. ایشان می فرمایند: «هر کس چشمان خود را از نگاه به زن نامحرم پرکند (و با خیال راحت به این نگاه خود ادامه دهد)، خداوند متعال در روز قیامت میخ ­های آتشین به چشمان او فرو خواهد برد و بعد از رسیدگی به کار مردم، دستور خواهد داد که او را به آتش جهنم بیندازند» [۲]
اینکه در روایات معصومین از نگاه های حرام نهی شده است علتش آن است که نگاه، زمینه گناهان بعدی را فراهم می کند. چه اینکه تمام روابط ناپاک با یک نگاه شروع می شود.
بهتر آن است که انسان عاقلانه بیاندیشد و اینگونه هوس مدار نباشد تا گرفتار قهر الهی گردد.

- - - - - - - -

پی نوشت

[۱] کنزالعمال، ج ۵، ص ۳۲۸.
[۲] وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۹۴.





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 15 آذر 1394 | توسط : احمد داعی | نظرات()
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic