"با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت"
برسی و نقد روایات در توجیه قمه زنی

همان‌طور که بیان شد قمه زنی یکی از بدعت‌ها و انحرافاتی است که نه تنها با سبک عزاداری‌های ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و سنتی منافات دارد بلکه مانعی بزرگ برای پیشرفت مکتب تشیع  و تحقق آرمان‌های اهل بیت (علیهم‌السلام) است.

امّا متأسفانه باز عده‌ای از شیعیان جاهل به این امر دامن زده و حتی برای آن استدلال تراشی می‌کنند و با تمسک به بعضی از روایات ضعیف، آن را توجیه‌ می‌نمایند.
در این مقال ما بعضی از این استدلال‌ها و روایات را در باب قمه زنی بیان می‌کنیم و به نقد آن می‌پردازیم. تا شاید مورد توجه حق طلبان و شیعیان واقعی حضرت قرار گیرد و کسانی که در ظاهر دم از تشیع می‌زنند و به آثار و عواقب شوم این عمل توجه نمی‌کنند، مورد تنبه قرار گیرند.

داستان سر به محمل کوبیدن

یکی از روایاتی که قمه زنان به آن تمسک می‌کنند، روایات سر به چوب محمل کوبیدنِ حضرت زینب(علیها‌السلام) و خون جاری شدن از سر حضرت است؛ و  می‌گویند اگر قمه زنی و سر شکافتن در مصیبت امام حسین(علیه‌السلام) جایز نیست، پس چرا زینب سرش را شکافت؟

پاسخ
 اولاً، این حکایات سند صحیح ندارد و هیچ یک از منابع اولیه و کتاب‌های معتبر آن را گزارش نکرده‌اند و منبع اصلی این روایات کتاب «نور العین» است که  شیخ عباش قمی در بیان حال این کتاب و روایاتش می‌فرماید:«مولف می‌گوید ذکر محامل و هودج در غیر خبر «مسلم جصاص»نیست و اگز چه این خبر را  علامه مجلسی نقل فرموده، لکن مأخذ آن منتخب طریحی و کتاب نور العین است که حال هر دو کتاب برای اهل فن مخفی نیست و نسبت سر شکستن حضرت زینب و اشعار معروفه از آن عقیلۀ هاشمیین و عالمه غیر معلمه، رضیعۀ نبوت و صاحب مقام و رضا کاملا بعید است».[۱]
ثانیاً، با توجه به آن شخصیت رضا و تسلیم و خویش‌تن‌داری که متون اسلامی در وقایع عاشورا و پس از آن از حضرت زینب(علیها‌السلام) معرفی کرده‌اند، زمین تا اسمان با این روایات ضعیف نمی‌سازد.
ثالثاً، بر فرض اگر این روایات درست باشد که البته درست نیست، کار این قمه زنان با کار حضرت زینب(علیها‌السلام) در آن موقعیت و شرایط زمین تا آسمان فرق دارد و اساسا قابل قیاس و تشبیه نیست.

روایات لطمه زدن زنان

موافقان قمه زنی برای توجیه عمل خود به روایات دیگری نیز تمسک می‌کنند که از لطمه زدن و گریبان چاک کردن زنان فاطمی حکایت می‌کند.[۲]
پاسخ
اولاً،بنا به تصریح بسیاری از فقها هم‌چون شهید ثانی، آقا رضا همدانی و... سند این روایات ضعیف است.[۳]
ثانیاً، واژه «لطم» در این روایات به معنای ضربه زدن به صورت با کف دست می‌باشد، که این نوع عزاداری در میان عرب مرسوم بوده است؛ امّا قمه زنان این واژه را به معنای خراش و خدشه، به نفع مقصود خود تفسیر و معنا می‌کنند.
ثالثاً، در روایات متعدد خود سیدالشهدا(علیه‌السلام) در قبل از شهادتشان، زنان را به خصوص حضرت زینب(علیه‌االسلام) را از لطمه زدن و گریبان چاک کردن نهی فرمودند: « خواهرم شیطان شکیبایت را از تو نرباید، … خواهرم من تو را به خدا قسم می‌دهم و باید به این سوگند عمل کنی، اگر من کشته شدم گریبان چاک مزن، روی خود را مخراش، وای و هلاکت بر خود مخواه».[۴] این روایت با همین مضمون و الفاظ دیگر نقل شده است.[۵]
رابعاً، با وجود این همه نهی کردن امام، و حرمت چنین عملی، استدلال به این روایات ضعیف، امری نامعقول و ناثواب است.
آیت اله العظمی گلپایگانی نیز می نویسد : بسیار بعید است که جواز لطم به صورت و گریبان چاک دادن را به عزاداری امام حسین (علیه‌السلام) اختصاص دهیم زیرا وقتی که این دو فعل در اسلام حرام باشد محققاً زنان فاطمی نیز آن را انجام نداده اند.[۶]

بنابراین هرگز امکان ندارد که این افعال از اهل بیت امام حسین(علیه‌السلام) که دارای مقام و منزلت الهی و بالایی برخوردار هستند، صادر شود؛ و بر فرض اگر چنین عملی صادر شده باشد با قمه زدن در این زمان قابل قیاس نمی‌باشد.

در پایان باید این سوال را از طرف‌داران قمه زنی پرسید که چرا چشم خود را بر روی واقعیت دنیای کنونی بسته‌اید و آثار سوء تبلیغی چنین عملی را مشاهده نمی‌نمایید؟ مگر نمی‌بینید که چطور دشمنان اسلام و تشیع تصاویر قمه زنی‌تان را به عنوان گوشه‌هایی از خشونت مسلمانان به تصویر کشیده‌اند و سعی در نشان دادن چهره‌ای وحشیانه و ضد انسانی از اسلام هستند؟ مگر نمی‌بینید که چطور با استفاده از این تصاویر چه تولیدات عظیمی بر علیه اسلام و مکتب تشیع درست کرده‌اند؟ و چطور این تصاویر دست‌آویزهایی برای قتل شیعیان عراق و پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی شده است؟!!

___________________________________________

پی‌نوشت:

[۱].منتهی الامال، ج۱، ص۷۵.
[۲]. امام صادق :«لطمه و زدن دست بر صورت کفاره ای جز استغفار و توبه ندارد. دختران فاطمه(علیهاالسلام) در سوگ امام حسین(ع) گریبان های خود را پاره کردند و بر صورت خود سیلی زدند. البته جا دارد که بر مثل چنین مصیبتی سیلی به صورت زده شود و گریبان ها پاره گردد». وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۵۸۳، باب کفارات.
[۳]. مسالک الافهام، شهید ثانی، ج ۱۰ ، ص ۲۷ ؛ مصباح الفقیه،ج ۱ ، ص ۴۳۰؛
[۴]. ارشاد مفید، ص۹۶-۹۷.
[۵].همان، ص۲۳۲؛ مستدرک الوسائل، ج۲، ص۴۵؛ اللهوف ، ص ۱۴۱-۱۴۰؛الکامل فی تاریخ، ج۲، ص۵۶۰ و ... .
[۶]. کتاب الطهاره الاول ، ص ۲۱۸.





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : شنبه 14 آذر 1394 | توسط : احمد داعی | نظرات()
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic