"با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت"

علم امام حسین به شهادت


ائمه معصومین (علیه‌السلام)  دارای علم غیب هستند و امام حسین (علیه‌السلام) به شهادتی که از قبل مطلع بودند و برای رضای خداوند و تسلیم امر او در کربلا حاضر شدند .آن حضرت مأموریت الهى ویژه اى داشته است كه گریزى از آن نبود.امام باقر (علیه‌السلام) می فرمایند: "این مصیبت ها که برای ائمه گذشته پیش آمد قضای حتمی خداوند و با انتخاب امامان بود و همگی به آن علم داشتند ... و همه اینها به خاطر درجات و کراماتی است که خداوند اراده کرده به آنها عطا کند.[۱] حداقل برخی از امامان معصوم علیهم السلام از زمان و نحوه شهادت خود آگاه بوده اند.

غیب در لغت
غیبت بر لغت بر پوشیده ماندن چیزى از چشم ها دلالت دارد؛ و در برابر شهادت و حضور مى باشد. مقاییس اللغه.
عن أبی عبدالله علیه السلام، فی قول الله عز و جل: عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ.[۲] قال: الغیب: ما لم یكن، و الشهادة: ما قد كان «منظور از علم غیب، آگاهى به آنچه اتفاق نیفتاده و آگاهى به آنچه وجود دارد را شهادت مى گویند»
آیا امام‌علیه السلام از سرانجام حرکت خویش آگـاهی داشـت یا نه؟ یکی از مخالفت‌ها بر سرراه اثبات علم غیب امام(علیه‌السلام) استناد به قرآن است. گفته می‌شود که بر اساس قرآن علم غیب در انحصار خداوند بوده و به هیچ کس اعطا نفرموده است.البته علم خداوند ذاتی است، امّا علم پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم و امام(علیه‌السلام) به اذن خداوند و ناشی از تعلیم و اعطای الهی است.
امام(علیه‌السلام) به حقایق جهان هستی در هرگونه شرایطی که وجود داشته باشند، به اذن خدا واقف است؛ اعم از آنها که تحت حس قرار دارند، و آنها که بیرون از دایره حس می باشند. مانند موجودات آسمانی و حوادث گذشته و وقایع آینده.[۳]
در کتاب مسائل العکبریه آمده است که [۴] چرا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) با وجود آگاهی از کشته شدنش به سوی مسجد رفت؟ چرا امام حسین(علیه‌السلام) با آگاهی از بی وفایی و کمک نکردن مردم کوفه و کشته شدنش به سوی کوفه حرکت کرد؟ چرا امام حسن(علیه‌السلام) ؟ و چنین پاسخ می گوید:«هرگز علمای شیعه اجماع نکرده اند که امام همه حوادث آینده را بدون استثنا می داند و اگر کسی بگوید امام همه حوادث را بدون استثنا می داند، این را قبول نداریم و گوینده آن را که سخن بدون دلیلی می گوید، تصدیق نمی کنیم... . آری! امیرالمؤمنین(ع) ظاهراً از کشته شدنش خبر داشت و قاتل خود را می شناخت، ولی از زمان دقیق مرگش آگاه نبود؛ همچنین امام حسین(علیه‌السلام) و... .» [۵]
حضرت زهرا علیها السلام به شهادت امام حسین علیه السلام خبر داده شده است.
قال ابوعبدالله: لم تر فى الدنیا ام تلد غلاما تكرهه و لكنها كرهته لما علمت انه سیقتل ؛ «دیده نشده در دنیا كه مادرى پسرى به دنیا آورد و ناراحت شود اما حضرت فاطمه ناراحت شد به جهت آن كه علم داشت كه كشته مى شود. »
خود امام حسین علیه السلام نیز به شهادتش در سرزمین كربلاء از زمان كودكى علم داشت و این راه را با اختیار و رغبت انتخاب كرد[۶]
ونتیجه می گیریم: در مواردی که ائمه اطهار (علیه‌السلام) به قضای حتمی خداوند علم داشتند، به خاطر مقام تسلیم و رضایی که داشتند، به این امر راضی بودند و در غیر این موارد از جان شریفشان بسیار محافظت می کردند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
۱- مقرّم ، عبدالرزاق ، سال نشر ۱۳۸۵ ،مقتل الحسین، ص ۶۱.
۲-البرهان فى تفسیر القرآن، ج ۲، ص ۴۳۱
۳-طباطبایی، رساله علم امام، /۲۱۳
۴- مفید،محمد بن محمد ،مسائل العکبریه،سال نشر۱۴۱۳ق،ص۶۹
۵-مجلسی، ۴۲/۲۵۷
۶-بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۲۶۶





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 26 آبان 1394 | توسط : احمد داعی | نظرات()
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات