"با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت"

لباس مشکی

با فرا رسیدن ایام سوگواری امام حسین (علیه السلام)، معمولا عزادارن لباس های مشکی خود را به تن می کنند و با پوشیدن لباس مشکی خود را در عزای اهل بیت شریک و سهیم می دانند.
سیاه پوشی یکی از رسوم مردم همه دنیا است که با رنگ سیاه پوشیدن، خود را غمگین و داغدار نشان می دهند و مربوط به دین و آیین خاصی نیست.
در سیره امام حسن مجتبی (علیه السلام) هم این مورد ذکر شده است. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می گوید: «امام حسن (علیه السلام) در سوگ امیرمؤمنان علی (علیه السلام) جامه سیاه پوشید و با همین جامه برای مردم خطبه خواند.»[۱]
زنان بنی هاشم در ماتم امام حسین (علیه السّلام) لباس های سیاه و خشن پوشیدند. فرزند امام سجاد (علیه السلام) از قول پدرش نقل می کند:«هنگامی که جدّم حسین علیه السّلام کشته شدند، زنان بنی هاشم لباس سیاه و خشن پوشیدند و از گرما و سرما شکایتی نمی کردند و اینگونه بود که امام سجاد علیه السّلام برای آن ها غذای ماتم زدگان و عزاداران تهیه می کرد.»[۲]
اما لازم است برای اطمینان بیشتر و رد این شبهه نظر مراجع محترم را هم نقل کنم.
حضرت آیت الله خامنه ای
س: آیا پوشیدن لباس مشكى جهت عزادارى امام حسین (علیه السلام) و سایر امامان استحباب دارد؟
ج: بطور كلى پوشیدن لباس مشكى اگر براى تعظیم شعائر باشد، داراى اجر و ثواب خواهد بود.[۳]
حضرت آیت الله سیستانی
س: حکم لباس مشکی در دو ماه محرم و صفر مستحب است یا مکروه ؟
ج: کار شایسته و پسندیده ای است.[۴]
آیت الله مکارم شیرازی
س: آیا پوشیدن لباس سیاه در ایام شهادت حضرت زهرا با توجه به وحدت و کراهت لباس سیاه جایز است؟
ج: با توجه به این که پوشیدن لباس مشکی در ایام شهادت حضرات معصومین نوعی تعظیم شعائر الهی محسوب می شود کراهت ندارد.[۵]

مطالعه بیشتر درباره سنت سیاه پوشی
------------------------------
پی نوشت:
[۱]. «وكان خرج إلیهم وعلیه ثیاب سود» شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، ج ۱۶، ص ۲۲ .
[۲]. روی عن عمرو بن زین العابدین أنّه قال: «لمّا قتل جدی الحسین المظلوم الشهید لبس نساء بنی هاشم فی مأتمه ثیاب السواد و لم یغیّرنها فی حرّ أو برد و کان الإمام زین العابدین یصنع لهنّ الطعام فی المأتم» وسائل الشیعة، شیخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، ج۳ ص۲۳۸ ، تاریخ وفات مؤلف: ۱۱۰۴ ق‏، ناشر: مؤسسة آل البیت علیهم السلام‏، مكان چاپ: قم‏، سال چاپ: ۱۴۰۹ ق.‏
[۳]. سایت آیت الله خامنه ای/ استفتاات جدید
[۴[. سایت آیت الله سیستانی
[۵]. سایت آیت الله مکارم شیرازی




داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه 29 مهر 1394 | توسط : احمد داعی | نظرات()
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات