"با هر گناهی که انسان انجام میدهد عقلی از او جدا می شود که دیگر برنمی گردد ............ وقتی بنده گناه میکند به سبب انجام آن گناه, علمی راکه یاد گرفته بود , فراموش می کند.......... حسن خزّاز ، از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم كه فرمودند : بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شیعیان ما از دجّال بیشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنین شود، حقّ و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود. ( صفات الشیعه ص 8 ) ...........همیشه می توان تولدی دوباره داشت"

احکام عزاداری


سیره معصومین (علیهم اسلام) و احادیث آنان که در جوامع روایی ذکر شده، نشان دهنده اهتمام ویژه ائمه اطهار (صلوات الله علیهم) به مجالس عزای سالار شهیدان است. به عنوان نمونه امام رضا (علیه السلام) راجع به سیره پدرشان نقل می کنند: «هرگاه ماه محرّم فرا مى رسید، پدرم (موسى بن جعفرعلیه السّلام ) دیگر خندان دیده نمى شد و غم و افسردگى بر او غلبه مى یافت تا آن كه ده روز از محرّم مى گذشت، روز دهم محرّم كه مى شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.» [۱]  
و در روایتی دیگر امام صادق (علیه السّلام) به «مسمع» كه از سوگواران و گریه كنندگان بر عزاى ابا عبدلله الحسین (علیه السلام) بود، فرمود: «خداى، اشک تو را مورد رحمت قرار دهد. آگاه باش، تو از آنانى كه از دلسوختگان ما به شمار مى آیند، و از آنانى كه با شادى ما شاد مى شوند و با اندوه ما غمگین مى گردند. آگاه باش! تو هنگام مرگ، شاهد حضور پدرانم بر بالین خویش خواهى بود.»[۲] 
و روایات از این قبیل فراوان است که در این مجال نمی گنجد. ولی راجع به این مجالس احکامی وجود دارد که باید رعایت شود از جمله اینکه این مراسمات موجب آزار و اذیت دیگران نشوند. مثلا صدای بلند گوها به گونه ای باشد که همسایه ها مورد اذیت واقع شوند، و یا دسته روی ها به شکلی انجام شود (مثلا تا نیمه شب ادامه داشته باشد) که موجب آزار مردم شود.
و اما عده ای که مغرضانه با این مجالس مخالفت کنند از محل بحث خارج اند.

اما به لحاظ شرعی صدای زیاد بلندگوها در مجالس عزاداری، یا ادامه مراسم تا نیمه شب که باعث اذیت همسایگان می شود چه حکمی دارد؟

مقام معظم رهبری:
اگرچه اقامه مراسم و شعائر دینى در زمان هاى مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبّات مؤکد مى باشد، ولى واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیّت و ایجاد مزاحمت براى همسایگان بپرهیزند هرچند با کم کردن صداى بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد.[۳]
به راه انداختن دسته هاى عزادارى براى سیدالشهدا و اصحاب او (علیهم السلام) و شرکت در امثال این مراسم امر بسیار پسندیده و مطلوبى است و از بزرگترین اعمالى است که انسان را به خداوند نزدیک مى کند، ولى باید از هر عملى که باعث اذیّت دیگران مى شود و یا فى نفسه از نظر شرعى حرام است، پرهیز کرد.[۴]
آیت الله صافی:
به طور كلی مزاحمت و آزار اشخاص چه در خواب باشند چه در بیداری جائز نیست؛ این مراسم باید در حدّ معمول و متعارف انجام شود. و در بعض موارد مثل شب عاشورا، صدق اذیت نمی‌كند.[۵]

- - - - - - - - -
پی نوشت
[۱]. الأمالی( للصدوق) / النص / ۱۲۸ / المجلس السابع و العشرون
[۲]. وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۱۰، ص ۳۹۷ 
[۳]. اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری، م۱۴۴۷
[۴]. همان، م۱۴۴۸
[۵]. سایت آیت الله صافی






داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 28 مهر 1394 | توسط : احمد داعی | نظرات()
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic